Rembrandttunnel.nl
Redactie: D66 Leiden
Ontwikkeling: Fenêtre
Quality check: W3C
Contact?: E-mail
Bookmark: Klik hier!
 
 
9 april 2009 - Ontwerpatelier met provincie

Donderdag 4 april hadden we in Naturalis een ontwerpsessie over het tunneltracé met onder andere de Provincie en Haskoning, het ingenieursbureau dat de MER begeleidt.

Donderdag 9 april jongstleden hebben Roger Hendriks en Marco Kouwenhoven vanuit het initiatief rembrandttunnel.nl een ontwerpsessie bijgewoond over het tunneltracé. Prettig aan deze sessie was dat iedereen er open minded in zat. Alle stakeholders waaronder ook de initiatiefgroep vanuit de Stevenshof, het ingenieursbureau Haskoning, de Gemeente, de Provincie en Integrale Benadering Holland Rijnland konden hun ideeën vrijelijk uiten. Dit maakte de sessie uiterst creatief en prettig.

Er is hard gebrainstormd over de aansluiting aan de westkant bij de Plesmanlaan en verder zijn er ook opties genoemd waarbij de tunnel traditioneel wordt aangelegd; iets wat goedkoper is en ook mogelijkheden biedt om ook het spoor ondergronds te krijgen maar wel moeizamer zal zijn in aanleg en procedures.

Ook zijn er diverse varianten bedacht om binnen de driehoek Centraal Station, Morsweg en Plesmanlaan een zo effectief mogelijk oplossing te verzinnen uitgaande van het idee dat een boortunnel rond het Haagwegterrein zou overgaan in een traditionele tunnelbak.

Daarnaast is er ook de optie genoemd om de tunnel niet te laten afbuigen met het spoor mee, maar rechtdoor te laten gaan richting Lelylaan.

De noodzakelijke aanpak aan de oostkant bij de A4 was eigenlijk vrij snel duidelijk. We hebben nog de voorwaarde gesteld dat er een betere aansluiting komt van de Europalaan op de geplande parallelstructuur bij de A4, zodat ook de oostkant van Leiden goed ontsloten wordt.

Al deze varianten worden nu bekeken door het ingenieursbureau en, voor zover dat haalbaar is binnen de tijd, op kosten/baten geschat. Wij zijn benieuwd wat er uiteindelijk met al deze input gaat gebeuren en verwachten dat er uiteindelijk 2 of 3 'specials' tot in detail zullen worden bekeken in fase 2 van de MER.

Iedereen was zeer te spreken over de openheid en gedrevenheid van de groep.
Langzamerhand beginnen alle partijen de vele voordelen van de tunnelvariant te erkennen.


Terug

Vertel een vriend(in)!
Naam: 
E-mail: 
 
Persoonlijk bericht: 


Nieuws
16-10-2009 IHBR rapport opgeleverd
Het project integrale benadering holland rijnland ...

19-09-2009 Rembrandttunnel.nl zegt samenwerking met Provincie op
Initiatief rembrandttunnel.nl vindt dat rijk en pr...

09-05-2009 Lammenschansplein wordt aangepakt
Enkele voorstellen uit het plan van afstudeerder M...

Nieuwsarchief