Rembrandttunnel.nl
Redactie: D66 Leiden
Ontwikkeling: FenĂȘtre
Quality check: W3C
Contact?: E-mail
Bookmark: Klik hier!
 
 
16 oktober 2009 - IHBR rapport opgeleverd

Het project integrale benadering holland rijnland heeft donderdag in het Holiday Inn in Leiden in 3 sessies aan bestuur, raad en burgers zijn rapport gepresenteerd over de rijnlandroute varianten.
Het was weer interessant....

In tegenstelling tot eerdere -gesloten- presentaties werd in deze openbare sessie meer informatie getoond over alle varianten en niet alleen de N11 west (vermarket tot de slogan "Kiezen voor balans"...).
Na het bekijken van wat mooie tekeningen en wat gesprekken met IHBR leden konden we de volgende conslussies trekken:

- Er wordt serieus gekeken naar een korte termijn variant. Wij zijn in tegenstelling tot de provincie altijd voor deze aanpak geweest rekening houdend met het feit dat het nog wel 15 jaar (en dat is optimistisch) duurt voordat de weg (sorry tunnel) er ligt.

- In de N11 West variant komt GEEN directe aftakking naar Leiden, daarvoor heeft met een shorcut bedacht tussen de Europalaan en Churchilllaan. Verkeerskundig betekent dit dat de tunnelvariant nog betere cijfers heeft. Wist u trouwens dat wethouder Steegh altijd heeft geroepen dat "de tunnel niet goed is voor Leiden omdat er geen aftakkingen zijn".

- De tunnelvariant is opeens heel erg duur geworden. Helaas is er geen goede "breakdown" van de cijfers beschikbaar dus verificieren kunnen we niet. De ontwerpeisen zijn waarschijnlijk zeer hoog gelegd en politieke risico's worden afgekocht. In ons onderzoek hebben we 6 boortunnelvarianten bestudeerd die allen tussen 80 en 120 miljoen per km moeten kosten. Dat is inclusief ALLE kosten. Zie ook:
http://www.rembrandttunnel.nl/Nieuwsartikelen/Quickscan_documenten_online!.aspx?objectName=NewsShow&objectId=142
  Niemand kon uitleggen waarom deze tunnel nu opeens 290 miljoen per km zou moeten kosten. Dat is 3 keer zo duur als alle andere boortunnels....

- De koppeling tussen de voorkeursvariant en het "zakje" geld van het rijk is niet onwijzigbaar. Mocht uit de MER toch blijken dat tunnel / churchillavenue grosso modo beter is dan blijft het spannend.

- Op de vraag of alle varianten bewust wat duurder zijn gemaakt zodat de korte termijn voordelig is verscheen slechts een glimlachje. We zullen het nooit weten.

- De gesprekken met de verschillende IHBR leden waren, ondanks onze stap niet meer actief mee te werken, uiterst positief.

Mvg,

Roger Hendriks
Job van Exel

Meer info: nieuwsbericht rapport provincie Zuid-Holland
Het rapport: Eindrapport IHBR als PDF

PS Was het u al opgevallen dat het kappen van de bomen bij de A4 wel erg ver doorgaat. Het lijkt wel of de parallelweg voor de N11 West al in voorbereiding is :)


Terug

Vertel een vriend(in)!
Naam: 
E-mail: 
 
Persoonlijk bericht: 


Nieuws
16-10-2009 IHBR rapport opgeleverd
Het project integrale benadering holland rijnland ...

19-09-2009 Rembrandttunnel.nl zegt samenwerking met Provincie op
Initiatief rembrandttunnel.nl vindt dat rijk en pr...

09-05-2009 Lammenschansplein wordt aangepakt
Enkele voorstellen uit het plan van afstudeerder M...

Nieuwsarchief